Hoppa till innehåll

Information för mäklare

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna vi får från mäklare i samband med försäljning av bostadsrätter i föreningen.

Vanliga frågor

När bildades föreningen?
– 1967-68

Klassas föreningen som äkta eller oäkta förening?
– Äkta

Hur många bostadsrätter finns i föreningen?
– 248

Hur många hyressrätter finns i föreningen?
– Inga

Vad ingår i månadsavgiften?
– Vatten, värme, bredband (250 mbit/s) och IP-telefoni

Finns det några gemensamhetslokaler eller gemensamma anläggningar?
– Tvättstugor, pingisrum, biljardrum, bastu, tennisbana, gym, gemensamhetslokal och hobbyrum.

Följer med bostadsrätten även rätt till parkeringsplats/garage?
-Ja, mot avgift. Kö till garageplats.

Har stambyte genomförts? Årtal för detta?
– 2013 – 2014

Är el-stigarna bytta? Årtal för detta?
– 2013 – 2014

Vilka andra större renoveringar har genomförts?
– Takomläggning 1986.

Finns det balkongplaner för fastigheterna?
– Nej.

Finns planer för byggnation av vindsvåningar?
– Nej.

Typ av ventilation?
– Mekanisk frånluft.

Finns kabeltv i fastigheten?
– Ja, Tele2 (basutbud ingår i månadsavgiften)

Finns bredband i fastigheten?
– Ja, Telenor bredband via fiber samt Tele2 (Coax)

Ingår bredband i månadsavgiften?
– Ja, Telenor bredband 250/250 Mbit samt IP-telefoniabbonemang ingår.

Tar föreningen ut överlåtelseavgift?
– Föreningen tar ut en överlåtelseavgift om 2,5% av gällande prisbasbelopp.

Tar föreningen ut pantsättningsavgift?
– Föreningen tar ut en pantsättningsavgift på 1% av gällande prisbasbelopp. (Per uttagen pantsättning).

Ägarandelar; Accepteras släkt/föräldrar/barnägande?
– Ja.

Kan juridisk person godkännas som medlem vid förvärv av bostadsrätten för privat ändamål?
– Nej.

Var skickas in/utträdesansökan?
– HSB

Hur ser det ut med parkeringplatser?
– Alla boende i föreningen har rätt till en parkeringsplats per hushåll, mot en månadsavgift. Platserna fördelas efter tillgänglighet, och avgiften debiteras tillsammans med den ordinarie månadsavgiften. Kontakta styrelsen om du vill ansöka om en parkeringsplats eller har frågor kring parkeringen.

Nyckelhantering vid köp- och sälj av bostad
– Vid köp och försäljning av en bostad ansvarar säljaren för att överlämna samtliga nycklar till köparen på tillträdesdagen. Detta inkluderar huvudnycklar, eventuella extranycklar samt nycklar till gemensamma utrymmen såsom förråd, tvättstuga och garage.

Säljaren ska även informera köparen om eventuella kodlås, elektroniska nyckelsystem eller taggar som används i fastigheten. Om några nycklar saknas eller behöver ersättas, ska detta avtalas mellan parterna i god tid före tillträdesdagen.

Det är viktigt att köparen kontrollerar att samtliga nycklar fungerar som de ska vid överlämningen. Vid osäkerhet eller frågor rekommenderas att kontakta föreningen eller fastighetsförvaltaren.

Planlösning

Exempel på planritning från 3-rums lägenhet

Exempel på planritning från 6-rums lägenhet

Våra kontaktuppgifter

Telefon: 018-32 83 30
E-post: info@dagerman50.se
Expeditionen är bemannad: Tisdagar kl. 17.30–19.30

Besöksadress: Dagermansgatan 10, 754 28, Uppsala
Fakturaadress: Box 1026, 791 10, Falun
Organisationnummer: 717600 – 4435